به آتلیه خوش آمدید

پند نویسندگان

نویسنده را باید این چهار چیز
دل و دست و وجدان و افکار تمیز
اگر آنکه نا پاک شد این چهار
ز نا پاکی صاحبش شک مدار
قلم چون گرفتی دورویی مکن
غرض ورزی و کینه جویی مکن
قلم گیرو همچون قلم راست باش
نه هر کس خیال کجت خواست باش
قلم گر خلاف ره مردم است
قلم نیست نیش دم کژدم است

۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

معماری ایران از صفویان تا آغاز دوران معاصر


یکی از پر رونق ترین دوره های هنری ایرانی اسلامی ، دوره صفویان است. سلسله ی صفویان در سال 907 هجری به وسیله ی شاه اسماعیل صفوی درتبریز تشکیل شد وبعد از او در سال 930 شاه طهماسب به سلطنت رسید و پایتخت را به قزوین انتقال داد.
در آن زمان پادشاه مغولی هند به ایران پناهنده شد . حمایت شاه طهماسب از او در طول دوران پناهندگی اش سبب شد تا وقتی پادشاه هند به کشورش بازگشت رابطه ی خوبی بین دو کشورازجمله در حوزه ی هنری ایجاد شود. در قزوین در دوره شاه طهماسب بناهایی چون مسجدکاخ و کاروانسرای قزوین ایجاد شد .
یکی دیگر از پادشاهان صفوی شاه عباس بود که دوره ی 42 ساله ی سلطنت او دوره ی شکوفایی هنر در ایران بود در این دوره روابط ایران با اروپا و هند افزایش یافت . شاه عباس پایتخت را به اصفهان برد و این شهر را با بناهای متعدد مانند قصرها، مساجد،کاروانسراها و پلها آراست و بدین ترتیب اصفهان مرکز هنرهای اسلامی شد . در زمان شاه عباس دوم وشاه سلیمان توسعه معماری وهنر همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال 1105 هجری شاه سلطان حسین به سلطنت رسید و صفویان را ضعیف و ناتوان کرد وسرانجام در سال1135 سلسله ی صفوی با هجوم افغان ها سقوط کرد .
مورخان قرن دهم و یازدهم هجری را دوران شکوفایی هنر اسلامی در ایران دانسته اند.در این دوره با حمایت شاهان صفوی، هنرهای پارچه بافی ، نقاشی،فلزکاری،سفال گری و حکمرانان در شهرهای دیگردر ایجاد بناهای مذهبی و غیرمذهبی فعالیت چشمگیری داشتند.
در دوران صفویه مکنت، شکوه و زیبایی اصفهان بسیاری از بازرگانان و جهانگردان را به ایران کشاند و بسیاری از آن ها مانند تاورنیه ، کمپفر و شاردان زیبایی وعظمت اصفهان را در سفرنامه های خود وصف کرده اند. در سفرنامه ی شاردان می خوانیم که در زمان دیدار او از اصفهان 162مسجد بزرگ و کوچک، 48 مدرسه، 1082 کاروانسرا و272 حمام بوده است.
در عصرصفوی  سبک معماری قدیم ایران تجدید شد و در طرح بناها شکل مصالح جای خود را باز کرد. اغلب بناها مثل مساجد
مدارس و کاروانسراها به شکل چهار ایوانی بنا شدند. استفاده از کاشی معرق وهفت رنگ برای تزئینات ، رونق فراوان یافت به طوری که ساختمان های مذهبی آن دوره از گنبد، ایوان، طاقنما، سردر ورودی و حتی مناره ها با کاشی آراسته می شدند.
خطاطی و خوشنویسی روی کاشی نیز در آرایش بناهای مذهبی عمومیت یافت و بناهای متعددی با خطوط ثلث،نسخ،نستعلیق و خطوط دیگری تزئین شد.
پس از انقراض حکومت صفویان توسعه ی هنرهای مختلف به شیوهی آن زمان ادامه نیافت و به علل مختلفی از جمله مسائل سیاسی آرامش مناطق مختلف ایران مختل شد. کشمکش های سیاسی، جنگهای داخلی و خارجی در سه دوره ی بعد (افشاریه ، زندیه ، قاجاریه) توسعه ی هنر را تا حد زیادی متوقف کرد . سبک معماری صفویه در سه دوره ی بعد از نیز ادامه یافت اما به رونق و زیبایی آن زمان نبود. دراین دوران به خصوص دوران قاجاریه به دلیل نفذ زیاد اروپاییان در ایران تاثیر هنر اروپا در هنرهای اسلامی داخلی به خصوص در معماری،نقاشی و سفالگری پدیدار شد.
اما در این سه دوره کارهایی هم از جمله مرمت مساجد و ساختمان های ویرانه ی عصر صفویه ، ساخت بناهی مشهوری چون مجموعه ی وکیل شیراز ، مجموعه کاخ های گلستان تهران ، مجموعه بناهای سپهسالار و ... صورت گرفت.